Ogólnopolski Konkurs „Uczeń bezpieczny w sieci”
Zadanie 6. „Jak spędzam wolny czas w sieci?” – prace pisemne/ plastyczne i zdjęcia uczniów.
Realizując kolejne zadanie konkursowe uczniowie klas IV-VI wykonywali prace plastyczne w technice rysunkowej na temat „Jak spędzam wolny czas w sieci”. Na lekcjach języka polskiego uczniowie klas III gim. i VIII A redagowali prace o funkcji argumentacyjnej (praca w parach) na temat Jak spędzam czas wolny w sieci?, natomiast uczniowie klas VI -VIII pisali list do kolegi o tym, jak spędzam wolny czas w sieci. Wykonane przez uczniów prace plastyczne jako nośnik informacji skłoniły do sformułowania następujących wniosków: większość czasu uczniowie spędzają wykorzystując wyszukiwarkę google w celu poszerzenia wiadomości szkolnych i pozaszkolnych oraz rozwijania własnych zainteresowań i pasji, uczniowie spędzają także czas w sieci na kontaktowaniu się ze znajomymi, najczęściej z klasy lub ze szkoły, ale również spoza tego kręgu. Nastolatkowie podkreślają, że unikają kontaktów z nieznajomymi lub szybko „je ucinają”, co może świadczyć o wzroście świadomości uczniów na temat niebezpieczeństw grożących im w sieci. Analiza prac poparta wypowiedziami uczniów, wskazuje na pojawiających się w pracach bohaterów filmów co oznacza, że uczniowie wykorzystują czas wolny w sieci na oglądaniu filmów. Niestety okazuje się, że rzadko przy wyborze filmu jest kontrola rodzicielska. Najczęściej pojawiającym się w pracach bohaterem filmowym jest Predator – zatem są to filmy z dużą dozą agresji. Temat dotyczący spędzania wolnego czasu w sieci był uczniom bliski, dlatego młodzież wymieniała się swoimi doświadczeniami, przeżyciami, refleksjami. Wypowiadali się na temat ulubionych portali społecznościowych, stron z darmową muzyką czy bezpłatnymi filmami, wyrażali opinię o ciekawych kanałach informacyjnych w sieci, blogach i filmikach z You Tube. Okazało się, że uczniowie dostrzegają zalety i możliwości, jakie dają komputer i Internet, lecz mają także świadomość zagrożeń, które płyną z nieodpowiedzialnego, nierozsądnego korzystania z różnych zasobów w sieci (filmików, gier, blogów i forum). Niektórzy zrozumieli, że czas, który spędzają korzystając z Internetu, nie zawsze jest dobrze wykorzystany, zazwyczaj zabawy, rozrywki czy gry służą wyładowaniu negatywnych emocji lub zrelaksowaniu się. Największą popularnością cieszą się jednak media społecznościowe, gry drużynowe online i multiplayer. Uczniowie przyznają, że są rodzice, którzy pozwalają na taką wolność w Internecie, ale są też tacy, którzy nie boją się kontrolować poczynań swoich podopiecznych w sieci. Sprawdzają, co robią w sieci, wyznaczają im czas… Dla nastolatków Internet jest atrakcyjną formą edukacji i rozrywki, a co najważniejsze, mają oni świadomość, w jaki sposób z niego korzystać i ile czasu przeznaczyć. Świat wirtualny pomaga im oderwać się od rzeczywistości, czasami wyładować frustrację, agresję, pomaga komunikować się z przyjaciółmi i rodziną, a także poszerza grono ich znajomych. Dostarcza również wielu nowych, cennych informacji, choć nie wszystkie są godne uwagi, wiarygodne i sprawdzone. Popularnością cieszą się obróbki zdjęć, wstawianie komentarzy, oglądanie premierowych odcinków seriali, przesyłanie emotikonów itp. z zastrzeżeniem jednak, by nie łamać podstawowych zasad autorskich, społecznych, moralnych, etycznych, czego nasi uczniowie są świadomi.