Ogólnopolski Konkurs „Uczeń bezpieczny w sieci”
Zadanie 3. Przeprowadzenie pogadanki na temat „Nie jestem anonimowy w sieci”.
W ramach realizacji tego zadania zorganizowano spotkanie uczniów z sędzią Anną Marią Wesołowską, również wychowawcy na lekcjach wychowawczych przeprowadzili z uczniami pogadankę na temat „Nie jestem anonimowy w sieci”.
Spotkanie z sędzią Anną Marią Wesołowską uświadomiło uczniom prawne konsekwencje własnych czynów. Duży wpływ na myślenie uczniów wywarło przytaczanie przykładów z życia osób małoletnich, które w niewłaściwy sposób korzystały z Internetu. Sędzia Anna Maria Wesołowska poinformowała uczniów jakie kary i konsekwencje mogą nas spotkać przy niewłaściwym, bezmyślnym i niezgodnym z zasadami korzystaniu z Internetu np. w przypadku prześladowań innych osób w Internecie, czy rozpowszechnianiu zdjęć poniżających godność osobistą człowieka. Uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na ten temat i wiedzą, że w sieci anonimowość jest tylko pozorna i wszyscy musimy odpowiadać za swoje czyny. Była to doskonała lekcja dojrzałości i odpowiedzialności wobec innych.
Podczas pogadanek, które odbyły się na godzinach wychowawczych uczniowie rozpatrywali problem anonimowości w sieci. Nastolatkowie byli zgodni co do faktu, że całkowita anonimowość w sieci jest tylko pozorem. Uczniowie wiedzą, że pisząc np. jakiś post na forum internetowym, nawet bez logowania, zostawiamy ślady, które pozwalają na naszą identyfikację, a działające w Internecie serwisy – wyszukiwarki, strony internetowe, sklepy internetowe analizują nasze zachowanie dzięki wykorzystaniu „cookies”. Wykonywane przez nas w Internecie operacje przechowywane są w archiwum operacji wykonanych na serwerze. Nastolatkowie mają świadomość, że w sieci można wyśledzić internautę mając do dyspozycji jego nr IP i pseudonim, pod jakim podaje się np. na forum internetowym, a korzystając z Internetu coraz częściej jesteśmy zmuszani do podawania swoich niektórych danych np. zakładając konto e-mail czy profil w serwisie społecznościowym, dlatego logowanie i rejestracja zawsze powinny odbywać się przez połączenia szyfrowanie. Pogadanka i wspólna dyskusja na temat „Nie jestem anonimowy w sieci” pozwoliła uczniom na lepsze zrozumienie problemu, usystematyzowanie i wzbogacenie wiedzy na ten temat, utrwalenie pojęć typu; spam, ciasteczka, spyware, wirusy, szyfrowanie danych, aktualizacje oprogramowania itp. Uczniowie wiedzą, że każde działanie w Internecie zostawia ślad, dlatego musimy korzystać z niego mądrze, nastolatkowie stwierdzili także, że rozsądek jest kluczowy gdy korzystamy z sieci, a całkowita anonimowość pomimo stosowania zabezpieczeń jest tylko pozorna i o tym powinniśmy zawsze pamiętać.