YOOtheme

Pedagog - Godziny pracy

Poniedziałek

9.00-14.30

Wtorek

9.00-16.00

Środa

8.00- 14.30

Czwartek

8.00 – 14.30

Piątek

7.15-12.45

Lekcje trwają:

lekcja 1 -  8.00-8.45
lekcja 2 -  8.55-9.40
lekcja 3 -  9.55-10.40
lekcja 4 -  10.50-11.35
lekcja 5 -  11.50-12.35
lekcja 6 -  12.50-13.35
lekcja 7 -  13.45-14.30
lekcja 8 -  14.35-15.20

Drukuj PDF

Ogólnopolski Konkurs  „Uczeń bezpieczny w sieci”

Zadanie 2. Mobilne środowisko edukacyjne w mojej szkole – czyli nowe technologie wykorzystywane w nauczaniu.

Współczesny rozwój nowych technologii sprawia, że media stają się poważnym wyzwaniem dla różnych dziedzin życia w społeczeństwie informacyjnym. Technologie informacyjno - komunikacyjne są nieodłącznym elementem naszego codziennego życia. W dobie cyfryzacji i nasycenia multimediami, w której informacje są dostępne „na jeden klik” wyzwaniem dla nauczyciela staje się zdobycie i zatrzymanie uwagi ucznia na dłużej. Nasza szkoła wyszła naprzeciw tym wyzwaniom i dzięki zaangażowaniu i staraniom Pani Dyrektor Danuty Maślony jesteśmy jedną z najlepiej wyposażonych szkół  w nowoczesne technologie w  gminie. W naszej szkole każda sala lekcyjna wyposażona jest w komputer z dostępem do ultra szybkiego Internetu, a najnowocześniejsza technologia zapewnia wysoką jakość materiałów oglądanych online przez projektory multimedialne i nie tylko. Ponadto posiadamy dwie pracownie komputerowe z najnowszym oprogramowaniem, tablice interaktywne, wizualizer, tablety, interaktywne gry „Scottie Go”, interaktywne roboty „Ozobot”, Magiczny dywan”, urządzenia mobilne, które posiadają uczniowie, aktywne tablice. Szkoła w ubiegłym roku szkolnym przystąpiła do rządowego projektu „Aktywna tablica”, a nauczyciele odbyli szkolenie na temat „Aktywna tablica – czyli nowe technologie wykorzystywane w nauczaniu”, dzięki czemu wzbogacili swój warsztat pracy, a nowe technologie są wykorzystywane w nauczaniu na lekcjach, na wielu przedmiotach. Ponadto nauczyciele korzystają z edukacyjnych programów multimedialnych, witryn internetowych, platform edukacyjnych, zasobów internetowych, aplikacji mobilnych np. www.khoot.it,  multibooków, e – podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeń online, pracują w Chmurze itd., a najchętniej wykorzystują wirtualną tablicę Padlet. To proste w obsłudze narzędzie wykorzystywane jest na wielu lekcjach i ma bardzo dużo zastosowań, nauczyciele również korzystają z tego narzędzia do tworzenia pomocy dydaktycznych typy wykreślanki, puzzle, quizy, krzyżówki, gry np. Milionerzy (aplikacja LearningApps), memory itp.

Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach z zastosowaniem nowych technologii, szczególnie gry, quizy, krzyżówki, korzystanie z aplikacji mobilnych sprawia im dużo radości. Wykorzystanie na zajęciach np. „Magicznego dywanu” uczy uczniów współzawodnictwa, a także współpracy zespołowej, ponieważ w niektórych zadaniach i grach muszą pracować w zespołach. Na takich zajęciach dzieci oprócz zabaw ruchowych, rozwiązują zadania z przyrody czy matematyki. Same zauważają, że mogą uczyć się również przez zabawę. W szczególności uczniom podobają się zadania, w których na zakończenie gry otrzymują brawa lub pojawia się uśmiechnięta buźka, co zawsze jest czynnikiem  mocno motywującym do dalszych zajęć.

Interaktywne gry „Scottie Go” czy interaktywne roboty „Ozobot” pomagają uczniom rozwijać kluczowe kompetencje XXI wieku jakim jest umiejętność programowania. Uczniom zajęcia tego rodzaju sprawiają również wiele przyjemności i satysfakcji, ponieważ nauka programowania jest dla nich świetną zabawą, podczas, której mogą wykazać się swoją kreatywnością i pomysłowością. Uczniowie wykorzystując zasoby sieciowe, witryny internetowe, aplikacje mobilne, pracując na platformach edukacyjnych, czy w chmurze skuteczniej realizują cele lekcji, a co najważniejsze aktywizują, mobilizują ucznia i zwiększają jego zainteresowanie nauką, ponieważ nowe technologie są atrakcyjne dla uczniów. Nowoczesnym rozwiązaniem w edukacji są także tablice interaktywne, czy aktywne tablice, stanowiące atrakcyjną pomoc na lekcjach, ich domeną jest interaktywność, i co najważniejsze umożliwiają aktywizowanie uczniów oraz poszerzają ich wiedzę i umiejętności w szerokim zakresie. Korzystanie z nowych technologii wspiera atrakcyjność nauczania i jest to bardzo ważna kwestia we współczesnej edukacji. Prowadzenie zajęć z zastosowaniem nowych technologii podnosi efektywność nauki, ponieważ aktywizuje w równym stopniu obie półkule mózgowe, lewą, która jest odpowiedzialna za przyswajanie tego, co werbalne, a także za myślenie analityczne i liczenie oraz prawą, która odbiera obrazy, emocje, odpowiada za wyobraźnię przestrzenną, myślenie abstrakcyjne oraz kreatywność. Stymulacja obu półkul mózgowych wpływa bezpośredni na efektywność zapamiętania informacji. Tak więc wykorzystywanie nowych technologii informacyjno – komunikacyjnych nie jest tylko przejawem trendów współczesnej rzeczywistości, ale ma również swoje uzasadnienie, ponieważ stymuluje proces zapamiętywania, a także co jest bardzo ważnym aspektem w edukacji wpływa na atrakcyjność zajęć lekcyjnych, mobilizuje i aktywizuje uczniów oraz zwiększa jego zainteresowanie nauką.